דינה בת יעקב (אוריאל לוי)

בס"ד יום שיש י"ג כסלו 03:53 תשע"ח


סוכם מתוך שיעור של הרב שרקי.

"וה' ברך את אברהם בכל" לפרוש "בכל" יש 3 פרושים:

*בת הייתה ובכל שמה (רמב"ן ארוך ויסודי על המילה כל). *בכל=בן=52. *שלא הייתה לו בת. משותף לכל הפרושים שלאברהם אבינו לא הייתה בת. גם על יצחק לא מסופר שהייתה לו בת, פתאום ליעקב אבינו יש בת ומסופר עליה.

למה יעקב זוכה שאברהם ויצחק לא זכו???

אברהם ויצחק הם אבות האומה בתחילת הוויתה, אם הייתה להם בת היא הייתה מתחתנת עם גבר= היו נכנסים ערכים לעם ישראל שלא בשליטה מלאה שלהם ולכן עדיין לא יכולה להיות בת לאבות. (האב מחליט על המסורת לעומת הזהות שבאה מהאמא).

מתקופת יעקב המסורת של עם ישראל כבר קבועה ולכן ליעקב יש בת (וגם אחת תאומה לכל שבט ע"פ המדרש) מה שעדיין לא היה מוכן אצל אברהם ויצחק.

אורות עמ' קנב: בעולם כולו יש טוב וכך אפשר ללמוד מכל אחד וכך גם במישור הלאומי לכל אומה יש מה ללמוד מחברתה "צדקה עשה הקב"ה עם עולמו". בעם ישראל יש את החלקים הטובים אבל לא את הכל , אנחנו צריכים ללמוד גם משאר העולם. ע"י הגויים יש לנו אפשרות להגיע לשער ה50 שער הבינה. (ולכן בהמשך כן יש שידוכים עם גויים יהודה ותמר, יהושוע ורחב וכו'). איך עושים זאת מבלי להיות מושפעים לרעה? מתי? כמה? וע"י מי??

חייב להיות שבט שאחראי על גורמי חוץ, השבט ה13 כי רק ע"י קידוש ה' בעולם כולו נגיע לאידאל "ה' אחד ושמו אחד". ליעקב יש בת שיכולה להיות מושפעת כי הוא מוכן להיות עם ולכן זו ברכה ורק עכשיו יש בת לאבות.

התורה מזכירה את דינה בת לאה כי היא יצאנית כמו אמה, שלא כמו רחל שהייתה עקרת בית. ע"פ המדרש שלאה הייתה בהריון השביעי היא התפללה שלא יהיה לה זכר כדי שאחותה רחל לא תהיה מבוזה יותר מהשפחות בכמות השבטים. זאת אומרת שחלק מנשמתו של יוסף נמצאת בדינה, יוסף היא האישיות שמקשרת ביו עם ישראל לעולם וכך גם דינה, בשביל שדינה תשפיע הכי הרבה עם מי היא אמורה להתחתן??? יש 4 אפשרויות:

אפשרות 1: עשיו. לפני המפגש בין יעקב ועשיו יעקב חושש מהשידוך של עשיו ודינה ושם אותה בתיבה כדי שעשיו לא יראה אותה ונענש על כך באונס של שכם. (עשיו בן 98 ודינה בת 7). יעקב לא היה פוליטיקאי גדול ועשיו היה מתאים להיכנס לתפקיד "שר החוץ" אם היה מתחתן עם דינה אבל לא בטוח שהיה שילוב טוב בין עם ישראל ועשיו. יעקב מחליף את שמו לישראל רק אחרי המלחמה עם שרו של עשיו, למה? יעקב צריך להוכיח שהוא יודע להתעסק גם בענייני מדינה לפני שהוא מקים עם. יעקב נראה אדם תמים וצדיק שלא יודע להתלכלך כשצריך ורק אחרי המלחמה הוא מוכן להקים אומה ומחליף שם לישראל.

אפשרות 2: שכם בן חמור.

כשיעקב יוצא מלבן להגיע ליצחק הוא עובר דרך שכם, למה?? זה ממש לא הדרך מבחינה גאוגרפית.. שכם מוזכרת קודם עם אברהם שמגיע רק "עד מקום שכם" זאת אומרת ששכם עדיין לא קיימת. כשיעקב מגיע לשכם היא כן קיימת, מי הקים אותה ומתי? אברהם מקים את העיר שכם ע"י תלמידיו ולכן יעקב עובר דווקא דרך שכם כדי למצוא שידוך לדינה... אז מי יהיה הכי מתאים לשידוך לדינה בת יעקב?? כמובן שהנסיך אבל כשהוא אונס את דינה ולא ברצונה יעקב מבין שהוא לא השידוך המתאים..

יעקב מנסה לקיים את ייעודו של עם ישראל –קידוש שם ה' בעולם כולו ומשדך את דינה אבל לפני כן יעקב מתקן כמה תקנות לשכם, מלמד אותם קצת מוסר...

"ויחן את פני העיר"- חנן את העיר ותיקן להם 3 תקנות: 1.מטבע 2. שווקים 3. מרחצאות. למה דווקא את שלושתם?? יעקב מלמד את שכם כיצד מתחתנים בצורה מוסרית. קונים אישה ע"י מטבע, עם כתובה והאישה צריכה לטבול לפני שהיא מתקדשת עם בעלה. עכשיו מובן למה יעקב לא מתפוצץ מכעס על אונס דינה ,זה חלק מתהליך.. כששמעון ולוי טובחים בשכם יעקב כן כועס עליהם אבל שמעון ולוי לא מתחרטים, שמעון ולוי כבר רואים את עצמם כאומה ולאנוס את דינה אחותם שהיא חלק מעם ישראל ולא רק אחותם זה בל יעבור ואפילו סיבה למלחמה, וכך קורה.

ע"פ מדרש דינה נכנסת להריון מהאונס ונולדת ילדה שמנסים להרוג אותה. יעקב שם עליה כל מיני תכשיטים כדי שלא יהרגו אותה והיא מתגלגלת למצריים ומגיעה להיות משרתת בבית פוטיפר. שמה אסנת שמתחתנת אח"כ עם יוסף.

אפשרות 3: שמעון.

לשמעון יש בן ושמו שאול בן הכנענית, שם גנאי. מי זאת הכנענית הזו?? דינה שנאנסה ע"י כנעני... ( ע"פ המדרש דינה לא רצתה לצאת משכם עם שמעון ולוי כי התביישה שנאנסה, שמעון מבטיח להתחתן איתה ואז היא מוכנה לצאת משכם). שאול זהו שלומיאל בן צורי שדי וזמרי בן סלוא. ( יש לו 3 שמות ע"פ המדרש). זימרי נהרג ע"י פנחס משבט לוי. יש 2 סוגי קנאה: קנאות טהורה וקנאות של בשר ודם. לוי –שם שמיים, שמעון- בשר ודם. מזהים את ההבדל בקנאות כמה דורות אח"כ בפרשת פנחס.

אפשרות 4: איוב. איוב הוא הבעל האידאלי לדינה, אדם צדיק. זאת אומרת שכן צריך לקום השבט ה 13 בשת"פ עם אומות העולם אבל מוקדם מידי ולכן כרגע זה נדחה... כדי שעם ישראל יוכל להשפיע על אומות העולם צריך קודם שהוא יהיה מוכן ושלם. במדרש שרש"י מביא על המשתה שעשו אברהם ושרה על גמילת יצחק מסופר שהיה לעג על שרה שזה לא היה בנה כי היא זקנה מידי. ה' עשה נס וכל הנשים לא הצליחו להניק ודידה של שרה נטפו חלב והאכילו את כל הילדים וכך לכולם נודע ששרה לא שיקרה.

מה המדרש מלמד אותנו? שיצחק נגמל- עם ישראל מוכן ,רק אז אפשר להיפתח כלפי אומות העולם ולהשפיע גם עליהם... רק עכשיו עם ישראל מוכן להשפיע על אומות העולם ומכאן מתחיל התהליך של השפעה כלפי חוץ. היום אפשר לראות את הביטוי בכותל המערבי, למעלה מ 10 מיליון תיירים באים לבקר ולהתפעל מהכותל ממש "ונהרו אליך כל הגויים".

0 צפיות

© 2018 by Yeshivat Shadmot Neriya. Proudly created with Wix.com