אהבת הרֵיע - עשייה חיובית (הלל ראובני)

בס"ד


"נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה סור מרע ועשה טוב בקש שלום ורדפהו" (תהילים לד, יד-טו)

הבסיס של אהבת הריע הוא, קודם כל - שלילה. קודם כל לדעת ממה להימנע, איך לא להעליב, אך לא לפגוע. גם כשאני רוצה להעביר ביקורת על חבר שלי, צריך לדעת איך לעשות זאת בזהירות בלי שזה יהפוך לבעיה כללית אלא רק בעיה נקודתית. כמו שיש יותר מצוות לא תעשה (שס"ה) ממצוות עשה (רמ"ח), כך יש יותר דברים להיזהר מהם במגע היומיומי עם החבר מאשר פעולות חיוביות. כמו כן, ההימנעות היא יומיומית, ההימנעות דורשת ממני הרבה יותר ערנות ותשומת לב, מאוד קל לפגוע בחבר בלי לשים לב, בלי להתכוון. ההימנעות היא הבסיס, היא ההתחלה שמצופה מכל אדם. החיוב, לעומת זאת, שדורש מאיתנו אקסטרה עבודה, עוד מאמץ - הוא למעשה הדרגה הגבוהה יותר אליה אנו שואפים. אפשר לדמות זאת לבניין: השלילה היא היסודות שנמצאים מתחת לפני הקרקע בעוד שהחיוב הוא הבניין עצמו שעולה למעלה. השלילה תמנע מאיתנו לרדת למטה, אך רק החיוב הוא שייקח אותנו למעלה.

צריך להדגיש, השלילה וההימנעות חשובים מאוד, הם נקודת הפתיחה והם דורשים עבודה קשה שלא מפסיקה אף פעם. רק אחרי שאדם נמנע מלפגוע בחברו הוא יכול להגיע לעשייה חיובית ולאהבה אמיתית, אי אפשר לדלג ישר לחיובי ואי אפשר להישאר רק בשלילה ולקרוא לזה אהבה. הם חייבים לבוא יחד כאשר השלילה וההימנעות זאת נקודת הבסיס של אהבת הריע.

"עשה טוב" - את הטוב צריך לעשות, צריך לפעול, אי אפשר לעמוד מהצד ולהסתכל. "בקש שלום ורדפהו" - את הטוב צריך לחפש, לרדוף אחריו, אי אפשר לחכות שהוא יגיע אלינו. למשל: אפשר להימנע מעלבון של אדם אחר, אך הדרגה הגבוהה יותר היא לשמח אותו, כשהאידיאל הוא לעשות זאת בלי לצפות לשום דבר בתמורה, לעשות טוב מתוך רצון פנימי אמיתי ולא מתוך אינטרס מוסתר. השאיפה שלנו היא "אהבת הרע" לא "לא לשנוא את הרע" - צרי להיות פעיל וליצור את החיוב. אנו שואפים ורוצים "להגדיל ראש" - להיות פעילים ואוהבים, לא "להקטין ראש" ורק להימנע מטעויות.

"הוי מתלמידיו של אהרון אוהב שלום ורודף שלום" - את גדולי ישראל אנו זוכרים לא רק מתוך גדולתם בעוצמה בתורה אלא גם זכות מעשיהם הטובים, כמותם שואפים להיות - "ויהיו עיניך רואות את מוריך". אל הדרגה הזאת אפשר להגיע רק בעזרת החיוב ועשיית הטוב, להיות פסיבי ולחכות שדברים טובים יקרו מעצמם לא יקדמו אותנו.

"הוי מתלמידיו של אהרון... רודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" - יש תהליך ברור: כאשר אדם מחפש לעשות טוב, רודף שלום ומתאמץ בשביל זה, מיד - "ומקרבן לתורה".

17 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

על מה אתה כועס? (ראם נביס)

בס"ד יום ראשון י"ט חשוון תשע"ט הרבה פעמים קורה לנו בעניינים ממוניים שאנו כועסים אחד על השני. במאמר זה רציתי לברר את העקרונות במקרים בהם חז"ל מתירים לנו לכעוס (להתרעם) על חברינו. תלמוד בבלי מסכת בבא מצ

דינה בת יעקב (אוריאל לוי)

בס"ד יום שיש י"ג כסלו 03:53 תשע"ח סוכם מתוך שיעור של הרב שרקי. "וה' ברך את אברהם בכל" לפרוש "בכל" יש 3 פרושים: *בת הייתה ובכל שמה (רמב"ן ארוך ויסודי על המילה כל). *בכל=בן=52. *שלא הייתה לו בת. משותף

מעלתה של סדום (אוריאל לוי)

בס"ד מעלתה של סדום - "כל האוכל ויושב בסוכתה, זוכה ויושב בסוכתו של סדום" ישנם חוקרים שמנסים לטעון שסדום ועמורה לא הייתה קיימת, אבל ישנה הוכחה, ים המלח. ע"פ המקרא סדום עמורה נימצאים בגבול ים המלח. 2 ת

ישיבת שדמות נריה, 04-6099726

yshadmot@gmail.com